“Det var fuldstændig vildt, da jeg havde mit allerførste Formel 1-pitstop, hvor en bil kom kørende i ekstremt høj fart. Der tænkte jeg bare: fuck.”
Hvad synes 30-årige Emilie Rath, den første danske kvindelige Formel 1-mekaniker, og i dag lærlingeansvarlig hos Wicotec Kirkebjerg, om sin uddannelse
Q: Hvordan fandt du ud af, at du ville være Formel 1-mekaniker?
A: “Det var helt tilfældigt, at jeg en dag så et Formel 1-løb i TV som 14-årig. Jeg kigger på skærmen, lige da en kører laver et ultrahurtigt pitstop og mekanikerne skifter hjul. Der var noget så vildt over det, og jeg besluttede mig på stedet for at dedikere mit liv til at blive mekaniker.
Jeg havde svært ved at læse mig til, hvad der skulle til for at blive Formel 1-mekaniker, så jeg rakte ud til Ole Shack, som arbejder som netop det. Sådan fik jeg lagt en plan om først at starte på mekanikeruddannelsen, og senere arbejde mig hen mod Formel 1.”
Q: Hvad sagde din omgangskreds til, at du pludselig ville være Formel 1-mekaniker?
A:“Mine forældre er det klassiske forældrepar, der gerne ville have mig igennem HF eller på gymnasiet, men da jeg præsenterede dem for min idé syntes de, at det lød spændende. Min mor har altid været god til at sige: ‘Hvis du vil noget, så skal du lave en plan.’”
Q: Hvordan endte du med at komme med i Formel 1?
A:“Efter mekanikeruddannelsen tog jeg en videreuddannelse som autoteknolog, og skulle finde et sted at være i praktik. Jeg flyttede til England for at være i praktik i fire måneder hos Arden International. Og det er første gang jeg så motorsport på det plan. Jeg kom ind på en rigtig Formel 1-fabrik, og så nu pludselig mine helte fra tv, altså Formel 1-mekanikerne. Efter det fik jeg lov til at arbejde på en mindre serie i Formel 1-teamet, deres GB3-hold (som er en support-serie til Formel 1), og der fik jeg bygget et stort netværk op, som senere ledte til at jeg fik et job hos Force India (i dag: Racing Point).”
Q: Hvordan oplevede du dit første Formel 1 løb?
A:“Mit første Formel 1-løb var i Melbourne i Australien i 2017. Jeg stod der på startgridden, kiggede op og tænkte: Nu er jeg her! Det var fuldstændig vildt, da jeg havde mit allerførste pitstop, en bil kom kørende ind i ekstremt høj fart. Der tænkte jeg bare: fuck. På det tidspunkt jeg arbejdede for Manor Racing, men siden har jeg også arbejdet for Aston Martin og senest Mercedes.
Vi har nogle strategiske ingeniører tilknyttet, der regner på en cirkatid, det skal tage at skifte dækkene, og som er cirka 2.3-2.6 sekunder. Når bilen kommer kørende imod dig handler det bare om at holde din plads, og så skal du tage fat i hjulet i det sekund, det kommer.
Der er tyve mennesker i verden, der kan have det her job, og pludselig er jeg en af dem!”
Q: Du skifter Formel 1 ud med lærlingeprogrammer i Danmark. Hvordan skete det?
A:“Efter vi vandt VM med Mercedes skulle jeg finde ud af, hvad jeg nu skulle lave, for vi kunne ikke komme videre i Formel 1. Så bød muligheden sig for at komme tilbage til Danmark, og arbejde som lærlingeansvarlig. Det er et megaspændende arbejde, og jeg er så glad for det. Her handler det i høj grad om at brede fremtiden ud for lærlingene og sige: ‘Det er ikke bare en læreplads, du siger ja til, det er en karriere’.
Da jeg selv søgte lærepladser hørte jeg ofte kommentarer som: “Vi har ikke badefaciliteter til kvinder”, eller “du kan pludselig blive gravid og stoppe med at arbejde” og ofte vil kunder gerne have de mandlige mekanikere til at skifte forlygten. Det kan være en hård kamp! I dag sidder jeg i en stor virksomhed, hvor vi gør meget for kvindelige lærlinge og bedre vilkår. Så længe man taler højt om det, så kan vi gøre noget ved det.”
Q: Hvis du skal give ét råd til unge, der overvejer en erhvervsuddannelse, hvad skulle det så være?
A:“Jeg gør ikke noget uden at have et mål eller en mission. Sådan er min personlighed. Det er det, der har fået det hele til at ske for mig. Og når du først har sat dig et mål og oplevet, at det kan lykkes, så ved du, at du kan gøre det igen og igen. Det er det, jeg forsøger at give videre i dag til de lærlinge jeg arbejder med: Der skal der være en mening med det, du laver.”