Hej lærer
Har du hørt elever sige, at uddannelsesvalg kan føles virkelig skræmmende, og at det jo er et valg, der vil definere resten af deres liv?
Det har vi nemlig hørt mange unge sige, og det bliver hurtigt et usundt pres på den enkelte. Det får dem til at tvivle og ofte mistrives.
‘Hvad kan jeg blive?’ er headspaces bud på, hvordan vi sammen kan lette det pres, som nogle føler. Vi vil støtte unge, deres forældre og dig som lærer i den proces, som alle vores børn og unge skal igennem: At træffe valget om, hvad der skal ske efter folkeskolen.
Hej lærer
Har du hørt elever sige, at uddannelsesvalg kan føles virkelig skræmmende, og at det jo er et valg, der vil definere resten af deres liv?
Det har vi nemlig hørt mange unge sige, og det bliver hurtigt et usundt pres på den enkelte. Det får dem til at tvivle og ofte mistrives.
‘Hvad kan jeg blive?’ er headspaces bud på, hvordan vi sammen kan lette det pres, som nogle føler. Vi vil støtte unge, deres forældre og dig som lærer i den proces, som alle vores børn og unge skal igennem: At træffe valget om, hvad der skal ske efter folkeskolen.
Et valg styret af interesser
Den her hjemmeside har vi lavet for at lade unge inspirere andre unge, og for at vise, at man kan gå mange andre veje end lige den traditionelle, som for rigtig mange er gymnasiet, hvilket 80% af alle unge vælger.
Det er vores ønske at være med til at løse et af de helt store problemer i Danmark: At flere end 45.000 unge aldrig kommer i gang med hverken en uddannelse eller et arbejde. De finder aldrig den retning, som kan motivere dem og gøre dem glade.
Mental sundhed og trivsel er helt centralt i alt, hvad headspace gør. Vi møder alt for mange unge, der mistrives, og spørgsmål om uddannelse og job ligger i top tre over temaer, som unge kommer med i headspace-centrene.
[Inspirér dine elever]
“Det er det største og vildeste, jeg har prøvet i min læretid!” Brobygningskonkurrence for lærlinge er en succeshistorie om unges samarbejde på tværs af fagligheder.
Forestil dig en konkurrence, der minder om Den store bagedyst – men i stedet for smukke, smagfulde kager, er det meterlange broer i stål, beton og træ, der bliver bygget på tid.
Føler du også at det er vanskeligt at engagere dine elever i samtaler om uddannelser?
Tænker du også, at det er lidt ærgerligt, at skoleelever i alt for høj grad har lagt sig fast på, at de skal i gymnasiet?
Så er her 5 gode råd til at arrangere en anderledes samtale om ungdomsuddannelser med din udskolingsklasse.
1
Afdramatisér valget
For mange unge kan valg af uddannelse føles som et valg for livet. Det kan føles uoverskueligt i sine konsekvenser. Den store alvor tynger. Samtidig er der også mange unge, som slet ikke kan tage valget alvorligt. Det kan lyde paradoksalt, men det er det ikke nødvendigvis. Det er vigtigt at formidle, at deres valg ikke er endegyldigt, og at der findes mange veje til at nå deres mål. Man kan for eksempel tale med dem om, hvilken uddannelse de forestiller sig, at de vil prøve, hvis de finder ud af, at deres første valg ikke er det rigtige
2
Fremhæv mangfoldigheden i erhvervsuddannelserne
Gør det klart for eleverne, at erhvervsuddannelser dækker et bredt spektrum af fagområder, og at de kan lede til mange forskellige karriereveje. Det gøres bedst ved at dykke ned i de uddannelser, som ikke umiddelbart er genkendelige.
Mange unge kan godt forestille sig, hvad en murer, en frisør eller en tømrer laver. Men hvis man først og fremmest bruger den slags let identificerbare fag som eksempler til samtaler i klassen om erhvervsuddannelser, så reproducerer man let billedet af at en erhvervsuddannelse medfører en meget lige og meget lukket karrierevej – netop fordi det er så tydeligt for eleverne hvad man kan lave på disse mere kendte erhvervsuddannelser.
En alternativ mulighed kunne være at fokusere på de helt ukendte erhvervsuddannelser (som industritekniker eller procesoperatør). Præsenter konkrete eksempler på uddannelser og de muligheder de tilbyder, herunder praktikpladser, videreuddannelse og karrieremuligheder både i Danmark og internationalt.
3
Underbyg med succesfortællinger
Brug cases og fortællinger om personer, som har taget en erhvervsuddannelse, og som har opnået succes i deres felt – man kan finde en række cases her på siden.
Inviter eventuelt tidligere elever eller lokale erhvervsfolk, der kan tale om deres personlige erfaringer og succeser. Hos hvadkanjegblive.dk og blandt vores samarbejdspartnere kan vi muligvis være behjælpelige med at formidle kontakten til lærlinge eller andre, som kunne komme på besøg på din skole.
4
Læg vægt på det praktiske
Sørg for at tage udgangspunkt i den enkelte elevs styrker, interesser og læringsstil. Nogle elever er mere tilbøjelige til at lære gennem hands-on erfaringer og kan derfor finde en større tiltrækning til erhvervsuddannelserne.
Det kan være meget givende for eleverne at komme på virksomhedsbesøg, hvis du har mulighed for at arrangere noget sådant. Her vil de for alvor kunne få en fornemmelse for den helt konkrete praktiske hverdag, de vil komme til at opleve både som lærlinge og som færdiguddannede.
5
Tilbyd ressourcer og vejledning
Sørg for, at eleverne ved, hvor de kan finde mere information om de forskellige erhvervsuddannelser. Hvadkanjegblive.dk er et oplagt sted at starte.
Til dig, der skal guide andre
Du står måske lige nu overfor at skulle hjælpe de unge i et uddannelsesvalg, der vil forme deres fremtid. Det kan være svært for unge at gennemskue, hvad de forskellige uddannelser egentlig indebærer. Og som lærer falder man ofte i den fælde, at man kun anbefaler de mest kendte uddannelser.
Derfor får du her et overblik over fem interessante uddannelser, der måske ikke er så velkendte, men som er forudsætninger for ting i hverdagen, som dine elever vil kunne genkende.
6 erhvervsuddannelser, du – og dine elever – måske ikke kender
Teknisk Illustrator
Som teknisk illustrator arbejder man i et krydsfelt af teknisk forståelse og grafisk design, hvor man laver detaljerede tegninger og illustrationer, der forklarer, hvordan komplekse maskiner eller systemer fungerer. Det kræver både en skarp hjerne for at forstå tekniske detaljer og dygtige hænder til at gengive dem visuelt.Vidste du?
Du har helt sikkert selv stået med en form for samlevejledning i hænderne? Måske har du skulle samle et skab fra IKEA, eller skulle lave en stor og kompliceret LEGO-figur i hundredvis af dele? En teknisk illustrator er den, der udarbejder illustrationer, vejledninger og emballagen på produkter – hvilket er et helt afgørende bindeled mellem virksomheden og kunden. Det er også en teknisk illustrator der sørger for, at arkitekten har en detaljeret og nøje udregnet teknisk illustration, når der skal bygges bygninger, parkområder eller legepladser.
Elektronikmekaniker
Som elektronikmekaniker arbejder man med alt fra installation af nye systemer til diagnosticering og reparation af eksisterende elektroniske apparater. Og det er væsentligt i en verden, der bliver mere og mere afhængig af teknologi. Det kræver en dyb forståelse for elektroniske kredsløb, software og hardware, og færdighederne til præcist og omhyggeligt arbejde med tekniske komponenter.Vidste du?
Det er elektronikmekanikere, der er med til at udvikle og producere stjernekompasser, der bruges til at navigere rumfartøjer på talrige internationale missioner! Det er også dem, der er med til at lave magnetometre, der kortlægger Jordens magnetfelt. I Danmark har elektronikfagteknikere fået henvendelser fra bl.a. NASA. Faget er generelt noget af et detektivarbejde, fordi man skal kunne spotte fejl, der skal udbedres i elektronik. Det kræver, at man er skarp til at diagnosticere og løse problemer i elektroniske kredsløb – og holder sig i trit med de nyeste teknologier.
Akustiktekniker
Lyd påvirker vores hverdag mere end man tror. Som akustiktekniker arbejder man med design af rum og miljøer for at optimere lydoplevelsen, uanset om det er i koncertsale, kontorer eller offentlige rum. Dette kræver en dyb forståelse for lyd og dens interaktion med omgivelserne.Vidste du?
Du har helt sikkert været et sted hvor akustikken var dårlig, f.eks. på en natklub, en restaurant eller i et større rum som et auditorium? Hvor man ikke kan høre hinanden, fordi alle lydene flyder ud i et? Dét er en af de udfordringer, som en akustiktekniker er med til at løse. Det er afgørende, når der designes rum eller bygninger, hvor mange mennesker skal færdes. Det kræver en stor forståelse for materialer, rum og lyd at kunne lydstyre et rum, og nogle gange er det ret overraskende løsninger, der tages i brug. Vidste du f.eks. at hårdt stål, som det man bruger til færger, har lyddæmpende egenskaber?Ortopædisk skomager
At designe sko, der både er behagelige og understøtter vores fysik korrekt, er en kunst. Som ortopædisk skomager skaber man specialdesignede sko og indlæg baseret på individuelle behov. Det kombinerer biomekanisk viden med praktisk håndværk.Vidste du?
Skomager er et ældgammelt håndværk, men i dag fremstilles de fleste sko ved masseproduktion. Det tæller dog ikke de sko, man laver som ortopædisk skomager. De laver helt unikke sko til dem, der har udfordringer med at finde fodtøj, som er behagelige at have på. Det kan skyldes forskellige årsager, f.eks. et medfødt handicap eller mindre skavanker. Her er det den ortopædiske skomagers rolle at hjælpe med at lave nogle helt unikke, håndlavede sko til kunden – og på den måde, kan man rent faktisk en livsændrende rolle for de mennesker, man arbejder med.
Restaureringstekniker
Kulturarv er afgørende for vores forståelse af fortiden, og som restaureringstekniker arbejder man med at bevare og genoprette gamle kunstværker, bøger, dokumenter eller bygninger. Dette erhverv kombinerer dybtgående viden om materialer og teknikker med præcise og omhyggelige håndværksfærdigheder.Vidste du?
På Statens Museum for Kunst behandler og undersøger restaureringsteknikere dagligt de mange værker på museet. De vil sikre sig, at værkerne har de bedste forudsætninger for at modstå den naturlige nedbrydnings- og aldringsproces, der sker med tiden. Det kræver en kombination af en stor forståelse for forskellige materialer, men også for kunstneres teknikker og metoder. Det er også restaureringsteknikere der er med til at sikre, at gamle, historiske bygninger istandsættes til nutidigt brug uden at ødelægge den gamle arkitektur. De er altså med til at bevare nogle af de mest værdifulde kulturelle og arkitektoniske perler.
Støberitekniker
En støberitekniker arbejder med at forme og støbe metaldele til forskellige formål - alt fra små komponenter til større konstruktioner. Faget kombinerer både håndværksmæssige færdigheder, kreativ formgivning og rumlig forståelse. Hverdagen som støberitekniker foregår typisk på et jern- og metalstøberi, hvor der produceres forskellige produkttyper, f.eks. motordele, skibspropeller, skulpturer, metaldele til vindmøller, industrirobotter og bygningsdele.Vidste du?
Arbejdet som støberitekniker ligger fundamentet for resten af en produktion, fordi det er der,
metallet bliver lavet. Du er altså med til at skabe de byggesten, vores verden er opbygget af, og bliver
en vigtig forudsætning for al transport-, fødevare- og industriel produktion. I fremtiden bliver din rolle
kun endnu vigtigere, da det kun bliver mere og mere vigtigt at tænke bæredygtighed ind i de første
led i en produktion.
Et valg styret af interesser
Den her hjemmeside har vi lavet for at lade unge inspirere andre unge, og for at vise, at man kan gå mange andre veje end lige den traditionelle, som for rigtig mange er gymnasiet, hvilket 80% af alle unge vælger.
Det er vores ønske at være med til at løse et af de helt store problemer i Danmark: At flere end 45.000 unge aldrig kommer i gang med hverken en uddannelse eller et arbejde. De finder aldrig den retning, som kan motivere dem og gøre dem glade.
Mental sundhed og trivsel er helt centralt i alt, hvad headspace gør. Vi møder alt for mange unge, der mistrives, og spørgsmål om uddannelse og job ligger i top tre over temaer, som unge kommer med i headspace-centrene.